Kött eller inte? Det är frågan.

Det är krig på min skola. De som är för kött (d.v.s kyckling, fisk och kött) på Globala och de som är mot. För idag är det så att det bara serveras vegetarisk mat i matsalen och det har länge pågått en diskussion om hurvida vi ska ha kött eller inte. Eftersom min skola skryter med att det finns elevinflytande och elevdemokrati var det många som började undra när detta beslut om vegatariskt mat togs helt utan elevernas inblandning. Men nu har det verkligen spårat. Direkt när man kommer in i skolan har de som är mot kött satt upp ett stort lakan som är kanske 3*3 meter där det står "Nej till kött. För en rättvisare värld". Rättvis? Ja, kött är ju verkligen väldigt orättvist. Om det stod "För en mer hållbar värld", då skulle jag gå med på deras argumentation, men rättvis? Nej. Och idag, urartade det hela. Det som är för satte upp lappar i hela skolan om kött inte alls är orättvist och då svarade mot-sidan med att sätta upp ännu fler lappar om varför man inte ska äta kött. Och sen, serverades det för första gången fisk i vår matsal. Hallelujah var det många som sa. Men då, började mot-sidan ställa sig och koka egen vegetarisk soppa i trapphuset och delade ut till alla som ville ha. Jag skämtar inte, det var helt galet. Hela skolan var i uppror och alla hade verkligen en åsikt. Kött eller vegetariskt. Vad tycker du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0